Avioradar koristi kolačiće da bi Vam omogućio jednostavnije i ugodnije korištenje stranice. 

AVIORADAR - Novosti i informacije

[APEL] - Ometanje zrakoplova laserom nije bezopasno kao što se čini

Nenad Sredojević.

f_800_450_16119285_00_images_CTN_Croatia_Airlines-CTN_A319_9A-CTL_DBV_Mar17_MC_8.jpg

U četvrtak, 23.ožujka.2017. godine posada na večernjem letu OU/CTN664 iz Zagreba, prilikom finalnog prilaza stazi 12 ZL Dubrovnik, ometana je laserom iz smjera Cavtata.

Tim povodom, Avioradar u suradnji sa nacionalnim prijevoznikom Croatia Airlines, apelira na građane da takve stvari ne rade i da prijave počinitelje policiji ako uoče da to netko radi.

Ometanje zrakoplova laserom u toj finalnoj fazi leta može imati katastrofalne posljedice te je ta "igra" u našem zakonu opisana kao prekršaj i propisana kazna seže do 15 000 kuna. Nemojmo zaboraviti da u slučaju tih katastrofalnih posljedica više niste u prekršaju već ste počinili kazneno djelo. Pojedine države su se već pobrinule da ste počinitelj kaznenog djela samim ometanjem, što se iskreno nadamo da će biti slučaj i kod nas, što prije. 

Ugrožavanje stotine života nije igra i ne smije biti zabavno niti smiješno. U tom avionu možete biti vi ili vaši voljeni. Prijavite počinitelje!

Da bi vam objasnili koliko je ometanje zrakoplova problematično, razgovarali smo sa gospodinom Tomislavom Dolovskim, prvim časnikom na zrakoplovu Airbus 320 te osobom zaduženom za sigurnost u nacionalnoj kompaniji.

G. Dolovski nam je rekao da je ovo prvi slučaj u ovoj godini a da je lani bilo prijavljeno šest  i u 2015. četiri slučaja što je ipak pad u broju prijava u odnosu na prethodne godine gdje se ističu 2014. sa deset slučaja te 2011. kada je zabilježeno 18 odnosno čak 23 slučaja 2012. godine. 

Ovo je statistika samo za Croatia Airlines a treba imati u vidu da je i jedan jedini slučaj problem koji može prerasti u tragediju.

Zračna luka sa najvećim brojem prijava je ona zagrebačka što je i logično jer najviše dolazaka upravo tamo ima. Dolaskom ljetnih mjeseci povećava se broj prijava na zračnim lukama na Jadranu.

 Laserska zraka, kada pogodi vjetrobransko staklo zrakoplova rasipa svjetlost po cijelom kokpitu i to u trenutku kada je vid pilota prilagođen na smanjenu svjetlost tako da dolazi do zasljepljivanja koje može trajati puno duže nego je zrakoplovu potrebno da dođe do piste kada je potrebna apsolutna koncentracija i vid. U tom slučaju ako je zaslijepljen pilot koji je za komandama (Pilot In Command / PIC) predaje upravljanje zrakoplovom kolegi (Pilot Not Flying (PNF)) koji odrađuje prilaz i slijetanje. Ako su oba pilota zaslijepljena dolazi do situacije da nema tko upravljati zrakoplovom što ne treba posebno objašnjavati koliko je opasno u toj kritičnoj fazi leta te se u takvim slučajevima ponovno uključuje auto pilot. Unatoč procedurama koje u tim slučajevima piloti prate i po kojima postupaju vremena za reakciju je jako malo i može biti kasno za reakciju. Treba li naglašavati moguće trajno oštećenje vida pilota?

Kapetani zrakoplova odmah takve incidente prijavljuju, sa što više informacija, kontroli leta koja prijavu proslijeđuje aerodromskoj policiji koja dalje proslijeđuje nadležnoj policijskoj upravi te se kreće u pronalazak počinitelja, što nije lak posao i u tome im treba pomoći, pružanjem informacija. 

Zajednički možemo spriječiti velike tragedije. 

Zahvaljujemo g.Dolovskom na informacijama i razgovoru te Croatia Airlinesu. Na žalost, PU dubrovačko-neretvanska i Agencija za civilno zrakoplovstvo nisu našli za shodno razgovarati sa nama o ovoj temi te nam nisu odgovorili na upit. 

Foto: Marko Ćaćić - Avioradar / DBV prilaz RWY12 (03.2017)

 

Twitter