Avioradar koristi kolačiće da bi Vam omogućio jednostavnije i ugodnije korištenje stranice. 

AVIORADAR - Hrvatski zrakoplovni portal

Komentar: Airbus vs Qatar (sapunica o A350)

Piše: Ivo Gračanin.

© Ivo Gračanin - Avioradar
Qatar Airways A350

 

Krenimo od početka: Qatar Airways je naručio zrakoplove Airbus A350 u dvije inačice, -900 i -1000. Ujedno je i launch customer za A350, pri čemu smo imali priliku nazočiti isporuci prvog A350-1000 u Toulouseu. Qataru je Airbus A350 jedan od glavnih širokotrupnih zrakoplova, naravno, uz ostale širokotrupne zrakoplove poput Boeinga 777 i 787, te Airbusa A330 i A380. S A350 je pokrenuo svoj odličan proizvod nazvan Qsuite, gdje putnici u poslovnom razredu mogu uživati u privatnosti svojeg malog, nazovimo ga, apartmana. Ne možemo ne reći da je Qatar Airways jedan od pokretača promjena u putovanjima zrakoplovom, naravno, nabolje. Od Dohe je uspio napraviti grad za koji sad svi znaju jer je Doha Qatarovo čvorište, mjesto gdje se susreću letovi iz svih krajeva svijeta, mjesto preko kojeg će primjerice putnik iz Europe putovati prema Aziji ili putnik iz Sjedinjenih Američkih Država prema Indiji. Ukratko, Qatar Airways preko svojeg čvorišta u Dohi povezuje svijet. Naravno, moramo spomenuti kako je ovaj model poslovanja posuđen iz njihove blizine, iz Dubaija i od njegovog konkurenta Emiratesa. No, svakako konkurencija dobro dođe jer tu profitira putnik. Natječe se s Emiratesom, Etihadom i ostali zračnim prijevoznicima iz tog dijela svijeta, ustvari sa zračnim prijevoznicima iz cijelog svijeta u manjem ili većem obimu na longhaul letovima. U cijeloj toj priči, A350 ima vrlo važnu ulogu. Qatar svoje zrakoplove A350 šalje od vrlo kratkih letova u okolici Dohe, pa sve do najudaljenijih do kojih treba i 16 sati leta.

Sapunica oko A350 je započela prije nekog vremena. Ukratko, prvo je Qatar javno kritizirao Airbus zbog degradacije boje na zrakoplovima. Tada je Airbus odgovorio u stilu "Upoznati smo s tim, istražujemo što se dogodilo, ali to je problem samo kozmetičke prirode koji ne utječe na sigurnost zrakoplova". Katarska agencija za civilno zrakoplovstvo je prizemljila određeni broj zrakoplova Airbus A350 zbog tih problema sa bojom. Tako je sve počelo. Europska agencija za civilno zrakoplovstvo nije prizemljila A350 zbog toga, a niti ijedna druga u svijetu. Iako postoje i pritužbe od drugih prijevoznika koji imaju A350 u floti kako postoji problem s bojom, no nitko zbog toga nije službeno prizemljio zrakoplove, a mnogi ih zračni prijevoznici imaju u floti, poput Finnaira, Lufthanse, Cahtay Pacifica, Iberije, Delte, itd. Qatar je odlučio tužiti Airbus na sudu u Londonu i zatražiti odštetu. Prema nekim informacijama, traži više od 600 milijuna USD, plus kompenzaciju za svaki dodatni dan. Qatar Airways je u međuvremenu komentirao kako zbog prizemljenih zrakoplova ima manjak kapaciteta te je prisiljen iznajmljivati zrakoplove od drugih zračnih prijevoznika i aktivirati svoje zrakoplove koji su bili izbačeni iz flote, poput Airbusa A380.

Prema ch-aviation bazi podataka, u floti Qatar Airwaysa su 34 zrakoplova Airbus A350-900 prosječne starosti 4,7 godina i 19 zrakoplova Airbus A350-1000 prosječne starosti 2,4 godine. Od toga je 21 zrakoplov neaktivan (16x A350-900 i 5x A350-1000).

Prema pisanju medija, Airbus je odlučio otkazati Qatarovu narudžbu od 50 zrakoplova Airbus A321neo u klasičnoj i Long Range inačici. Tim potezom su u Airbusu pokazali kako im je prekipjelo i ne žele više surađivati s Qatarom. No, morat će mu isporučiti još dvadesetak novih zrakoplova A350 jer ta narudžba do sad nije otkazana. Ovim potezom je Qatar Airways doveden u nezgodnu situaciju jer u svojoj floti od uskotrupnih zrakoplova ima Airbuse A320 i A321 koje je želio zamijeniti zrakoplovima A321neo u idućim godinama. Njegovi zrakoplovi Airbus A320 nisu jako stari i ne zahtjevaju zamjenu istog trenutka, no Qataru je vrlo važno imati nove uskotrupne zrakoplove kako bi smanjio troškove, kako bi povećao kapacitet, kako bi pokrenuo letove do novih manjih odredišta, kako bi širokotrupne zrakoplove zamijenio uskotrupnima na pojedinim rutama koje imaju manji broj putnika ili gdje mu je zbog strategije važnije imati više letova dnevno umjesto jednog leta širokotrupnim zrakoplovom. Također, Qatarova strategija je imati što novije zrakoplove u floti.

Prema ch-aviation bazi podataka, u floti Qatar Airwaysa su 29 zrakoplova Airbus A320 prosječne starosti 9,5 godina i 3 zrakoplova Airbus A321 prosječne starosti 11,5 godina.

Ako priča o otkazivanju narudžbe od 50 zrakoplova A321neo postane i službena i ako Airbus više neće htjeti surađivati po tom pitanju s Qatarom, tada će Qatar morati naći neku alternativu. Iako je otkazivanje potvrđeno, nikad se ne zna što se sve može promijeniti u roku od nekoliko sati ili nekoliko dana. Naravno, alternativa uvijek postoji u vidu odlaska do Airbusovog konkurenta, odnosno Boeinga. No, i tu priča postaje zanimljiva jer je Qatar već imao naručene zrakoplove Boeing 737 MAX iako su bili namjenjeni za Air Italy koji je u međuvremenu propao, te je zbog toga i ta narudžba postala nepotrebna i ona je otkazana. Pitanje je koja će sad biti Boeingova strategija, te jesu li već prodajni predstavnici na putu prema Dohi ili sad i Boeing čeka iduće Qatarove poteze. Boeing u zadnje vrijeme gubi važne kupce svojIh zrakoplova 737 MAX poput Qantasa ili KLM-a, te mu trebaju novi veliki kupci. Naravno, prebacivanje flote uskotrupnih zrakoplova s Airbusovih na Boeingove zrakoplove nije jednostavna. Transformacija s A320ceo na A321neo vrlo je bezbolna i ne zahtjeva puno prilagodbe cijele tvrtke zbog toga. No, transformacija s Airbusove na Boeingovu flotu je već dosta zahtjevnija, od toga što se pilote treba obučiti za novi tip zrakopova, do toga da cijela služba održavanja mora naučiti kako ga održavati. To sve zahtjeva određene financije i određeno vrijeme jer takva se tranzicija ne događa preko noći već je to projekt koji traje i nekoliko godina. Postavlja se i pitanje oko 737 MAX, želi li ih uopće Qatar Airways, uklapaju li mu se u strategiju, odgovaraju li mu sa svojim karakteristikama. Boeing 737 MAX 10 ima sličan kapacitet kao A321neo, ali dolet mu je manji. Qatar je imao naručene i Long Range inačice A321neo, a tu 737 MAX ne može konkurirati.

Važno je spomenuti kako je prije Qatar Airways bio kupac za zrakoplove A320neo, trebao je biti launch customer, no sve je to otkazano, zbog problema u samim počecima A320neo serije. Danas možemo vidjeti kako su to bili početnički problemi, a sad Airbus ne može proizvesti dovoljno zrakoplova iz A320neo serije kako bi zadovoljio apetite tržišta, a što znači kako je tržište ipak dobro prihvatilo taj zrakoplov. Da ima i dalje velikih problema, nitko ih ne bi kupovao. Ipak se i Qatar Airways kasnije opet odlučio za kupnju 50 zrakoplova A321neo.

Airbus je u odličnoj poziciji po pitanju otkazivanja Qatarove narudžbe od 50 zrakoplova Airbus A321neo jer bi mnogi zračni prijevoznici platili suhim zlatom kako bi se što prije domogli tih zrakoplova. Tih 50 slobodnih A321neo prodat će se u roku nekoliko sati, možda već sad zračni prijevoznici šalju ponude za njih. Možemo reći kako je tih 50 zrakoplova samo kap u moru od mnoštva naručenih, tako da Airbusu to otkazivanje neće puno značiti, dok, za razliku od toga, Qatar Airways je onaj koji će imati izazove u rješavanju tog pitanja.

Qatarov direktor je poznat po svojim javnim istupima, velikom kritiziranju, ne prihvaćanju isporuke zrakoplova, naglim promjenama odluka. Nije tu samo Airbus bio na tapeti već isto tako i Boeing i mnogi drugi zračni prijevoznici, države i institucije. No, ponekad možemo reći kako je direktor Qatara bio u pravu, kako je trebalo kritizirati kako bi dobio bolji zrakoplov i ispravljene sve greške, do onih najsitnijih. No, postavlja se pitanje: mora li baš svaka greškica biti tako javno komentirana. Zbog mnogih promjena u mišljenjima, narudžbama, isporukama, svatko se može zapitati što se zapravo krije i iza ove priče oko A350. Ne umanjuje se tu sad problem oko A350 i problema s bojom, problemi postoje i na fotografijama koje se mogu naći na interentu, a to ne izgleda baš lijepo. Ali postavlja se pitanje ima li tu Qatar Airways neke druge motive. Primjerice, može li to biti hvatanje boljeg položaja za buduće narudžbe, korištenje priče oko boje i pokušaj dobivanja kompenzacije za zrakoplove od kojih bi dio svakako bio parkiran zbog trenutačne situacije oko koronavirusa, možda za dobivanje bolje ponude od strane Boeinga ili je stvarno jako zabrinut oko problema s bojom na A350. Airbus je pokrenuo projektiranje novog tipa teretnog zrakoplova A350F, možda Qatar želi izokrenuti narudžbu i umjesto putničkih zrakoplova preuzeti teretne inačice. Ništa od toga se ne može tvrditi da je točno, ali može se razmisliti o tome u svjetlu spomenutih prošlih sličnih istupa.

Možda i Airbus nije baš idealan u cijeloj toj priči, možda je i on imao propuste i olako gledao na cijelu priču oko boje na A350. Za sad možemo samo nagađati, čekati i pratiti zbivanja. Zasigurno, poznavajući direktora Qatar Airwaysa, ta priča neće samo tako otići s naslovnica.

Ove godine se održava i svjetsko nogometno prvenstvo u Qataru, gdje će zbog mnoštva navijača biti potrebno imati što više zrakoplova kako bi se pokrila potražnja. Zbog toga i Qatar Airways mora osigurati što veći kapacitet kako bi mogao prevesti što više putnika i kako mu putnike ne bi preuzeli drugi prijevoznici. Dakle, taj 21 zrakoplov Airbus A350 mu je i više nego potreban.

 

Twitter