Avioradar koristi kolačiće da bi Vam omogućio jednostavnije i ugodnije korištenje stranice. 

AVIORADAR - Novosti i informacije

Kapaciteti aviokompanija u regiji prema istoku

Ivo Gračanin.

kapaciteti prema istoku

 Danas je za Europu i za aerodrome u našoj regiji vrlo bitno imati letove prema aerodromima na istoku (Arapski poluotok i Turska), pošto neki od najvažnijih svjetskih čvorišta su smješteni upravo u tom dijelu svijeta. Ako želiš biti povezan sa svijetom, moraš imati letove prema tim čvorištima.

Neka od najvažnijih čvorišta u toj regiji su Dubai i Istanbul, te Doha i Abu Dhabi. Preko tih aerodroma se ostvaruju veze iz Europe i Amerika prema Aziji, Australiji i Africi. Aerodromi u toj regiji bilježe već godinama veliki rast broja putnika. Primjerice aerodrom u Dubaiju 2010. godine je imao 47,26 milijuna putnika, a svega 6 godina kasnije broj putnika je narastao na 83,65 milijuna putnika. Aerodrom u Istanbulu (IST) 2003. je imao svega 12,1 milijun putnika, dok 2016. je taj broj narastao na 60,1 milijun putnika. To je impresivni rast u tako kratkom periodu za te aerodrome. Dubai je svojim rastom putnika dospio na treće mjesto po broju putnika na godinu, ispred njega su još samo Peking i Atlanta.

U nastavku članka vam donosimo analizu povezanosti naše regije i istoka. Pod terminom regija se smatraju države bivše Jugoslavije. U obzir su uzimani aerodromi u regiji koji imaju vezu sa aerodromom na istokom, ali ta veza mora omogućavati presjedanje. Dakle čarter linije, te point to point linije se nisu uzimale u obzir. Analizirao se tjedan od 31.7. – 6.8.2017., pošto je to jedan od jačih tjedana što se tiče putovanja zrakoplovom u regiji.

 

Raspodjela kapaciteta u regiji

Prema našoj regiji na tjednoj bazi prema istoku je dostupno približno 76.000 sjedala u oba smjera. Kako je raspoređen taj broj sjedala pokazano je u slijedećoj tablici.

f_800_450_16119285_00_images_Tablice_UkupanBrSjPoAer.jpg

 Iz tablice je vidljivo da aerodrom Sarajevo ima najveći broj sjedala prema istoku, gotovo 19.000. To je malo iznenađenje, pošto bi se očekivalo da Beograd ili Zagreb imaju više dostupnih sjedala, jer ipak Sarajevo je aerodrom sa ukupnim godišnjim brojem putnika koji je manji od 1 milijuna, dok su Zagreb, a pogotovo Beograd aerodromi sa višemilijunskim brojem putnika. Nakon otvaranja Emiratesove linije prema Zagrebu sa širokotrupnim zrakoplovom Boeing 777-300ER može se pomisliti da se tu kapacitet drastično povećao, no usprkos velikom povećanju kapaciteta prema Dubaiju Zagreb i dalje kaska po ukupnom kapacitetu za Beogradom (~3500 sjedala) i Sarajevom (~5300 sjedala). Za usporedbu 3500 sjedala je 21 let sa Boeingom 737-800 u Turkishevom rasporedu sjedala. Dakle Zagreb bi morao imati 21 let tjedno više sa Boeingom 737-800 kako bi dostigao Beograd. Da se dostigne Sarajevo po broju sjedala to je 32 leta tjedno više u odnosu na dosadašnji promet. Prema podacima vidljivo je da prema kapacitetima iskaču Sarajevo, Beograd i Zagreb, dok ostali aerodromi zaostaju po broju dostupnih sjedala.

 

Raspodjela prema tipu zrakoplovne kompanije

f_800_450_16119285_00_images_Tablice_RaspodjelaPoTipuAviokompanije.jpg

 U Sarajevu dominiraju niskotarifne aviokompanije sa oko 60% tržišnog udjela, dok primjerice Zagreb nema niskotarifne aviokompanije koja leti prema istoku otkako je Emirates zamijenio FlyDubai. Ostali aerodromi imaju manji postotak niskotarifnih kompanija u odnosu na klasične kompanije. Tivat je tu izuzetak koji ima jedino jednu niskotarifnu aviokompaniju, a nema klasičnih kompanija. Iako je Split u regiji aerodrom broj 3. po broju putnika, do sada nije uvedena niti jedna linija prema istočnim aerodromima.

 

Raspodjela prema zrakoplovnoj kompaniji

f_800_450_16119285_00_images_Tablice_RaspodjelapoAviokopmanijama.jpg

Prema ovim podacima vidljivo je kako Turkish Airlines drži oko 50% tržišta. Zanimljivo je vidjeti kako drugi prijevoznik prema broju sjedala u našoj regiji je Pegasus Airlines, još jedna Turska aviokompanija, te se iz toga da zaključiti kako Turske aviokopmpanije dominiraju našom regijom sa gotovo 65% tržišnog udjela što je vidljivo iz idućeg grafikona.

f_800_450_16119285_00_images_Tablice_RaspodjelaPoDrzavama.jpg

Ujedinjeni Arapski Emirati imaju tržišni udio od otprilike 25%, a preostalih približno 10% ostaje Qataru. Tako veliki tržišni udio Turska može zahvaliti blizini naše regije, jer za svega 1 do 2 sata leta se stiže iz Istanbula do svih aerodroma u našoj regiji, za razliku od aviokompanija iz UAE i Qatara kojima do naše regije treba 5 do 6 sati leta. Time su te aviokompanije u malo nepovoljnijem položaju u odnosu na Turkish. Dubai, Doha i Abu Dhabi su s druge strane u puno boljem geografskom položaju ako gledamo globalno, no to je već druga tema za neki drugi članak.

 

Raspodjela prema tipu zrakoplova

f_800_450_16119285_00_images_Tablice_RaspodjelaPoZrakoplovima.jpg

U tablici je prikazan broj letova po pojedinom tipu zrakoplova. Najčešći zrakoplovi koji povezuju regiju sa istokom su Airbus A320 i Beoing 737-800. Ti zrakoplovi odrađuju oko 76% svih letova. Kapacitet tih zrakoplova je od 153 – 189 sjedala, ovisno o tipu zrakoplovne kompanije i njihovom rasporedu sjedala. Primjerice niskotarifni Pegasus Airlines će u svojem zrakoplovu Beoing 737-800 imati kapacitet od 189 sjedala, dok će Turkish Airlines u istom zrakoplovu imati 165 sjedala. Jedini širokotrupni zrakoplov na rutama prema istoku je Boeing 777-300ER Emiratesa koji leti na ruti Zagreb – Dubai i može primiti 360 putnika. Najmanji zrakoplov koji se koristi na letovima prema istoku je Airbus A319 sa kapacitetom od približno 130 sjedala (Turkish 126 sjedala/Atlasglobal 134 sjedala/Air Serbia 144 sjedala). Pegasus Airlines je počastio Beograd da bude jedina destinacija u koju stiže A320neo u promatranom razdoblju. Uz A320neo još je jedna egzotična metalna ptica stigla u našu regiju, a  to je Beoing 737-900ER Turkish Airlinesa. Turkish Airlines posjeduje 15 zrakoplova tog tipa, te je još mali broj istog zrakoplova kod drugih prijevoznika u Europi.  

 

Raspodjela kapaciteta prema gradovima:

Sarajevo

f_800_450_16119285_00_images_Tablice_RaspodjelaSarajevo.jpg

Sarajevo ima najveći broj sjedala prema aerodromu Ataturk u Istanbulu (IST). Ukoliko se pribroje i sjedala prema drugom aerodromu u Istanbulu (SAW), aerodromi u Istanbulu drže oko 60% sjedala iz Sarajeva (~11.000 sjedala tjedno). Zanimljivo je primjetiti kako relacija Sarajevo – Dubai ima nešto malo više od 4000 sjedala tjedno. FlyDubai leti iz Dubaija za Sarajevo 12x tjedno. Time kapacitet te linije je malo manji od dnevnog leta Emiratesa iz Zagreba za Dubai. Uz Dubai, Sarajevo jedini u regiji ima liniju prema Sharjahu, na kojoj leti Air Arabia sa svojim zrakoplovom Airbus A320. Qatar Airways planira uskoro otvoriti liniju Doha – Sarajevo, te time povećati prisutnost u regiji. Kada se usporedi koliki je kapacitet u Sarajevu prema istoku, neobično je da Qatar nije otvorio tu liniju puno prije, jer konkurencija ima veliki broj polazaka i veliki kapacitet.

 

Beograd

f_800_450_16119285_00_images_Tablice_RaspodjelaBeograd.jpg

U Beogradu također Istanbul ima najveći broj sjedala, te oba aerodroma (IST i SAW) drže oko 53% sjedala iz Beograda. Beograd jedini u regiji ima letove prema Abu Dhabiju. Ta informacija nije čudna ako uzmemo u obzir da je vlasnik Air Serbie Etihad Airways sa čvorištem u Abu Dhabiju. Za sada Etihad nije otvorio niti jednu drugu destinaciju u regiji, već samo leti za Beograd. Aerodrom u Beogradu se može pohvaliti i najvećim brojem destinacija na istoku, za sada su povezani sa 5 destinacija koje pokriva 7 avio kompanija.

 

Zagreb

f_800_450_16119285_00_images_Tablice_RaspodjelaZagreb.jpg

Za Zagreb  možemo reći da je konkurencija gotovo ravnopravna po broju sjedala.. Emirates malo odskače, dok Qatar Airways i Turkish Airlines imaju sličan broj dostupnih sjedala. Zanimljivo je primjetiti kako je Zagreb aerodrom u kojem Turske zrakoplovne aviokompanije ne dominiraju, za razliku od Sarajeva, Beograda i većine ostalih gradova. Zagreb u ovom trenutku nema niti jednog niskotarifnog prijevoznika prema istočnim čvorištima. 

 

Broj sjedala u Business Class

f_800_450_16119285_00_images_Tablice_RaspodjelaBusinessClass.jpg

Zagreb nudi najveći broj sjedala u Business class u promatranom tjednu. Emirates je razlog zašto je Zagreb iskočio po broju sjedala u Business class. Na tjednoj bazi Emirates ima 588 sjedala u Business class. Turkish u gradovima u kojima ima dva leta dnevno, ima  336 sjedala u Business class tjedno, dakle Zagreb, Beograd, Skopje, Priština i Ljubljana. 

 

Zaključak

Kao zaključak možemo izvesti ove stvari na linijama prema istoku:

  • Naša regija ima oko 76.000 sjedala u promatranom tjednu
  • Sarajevo ima najveći broj sjedala (malo manje od 19.000)
  • Turske aviokompanije drže 2/3 kpaciteta
  • Turkish Airlines drži gotovo 50% od ukupnog kapaciteta u regiji
  • Jedini širokotrupni avion na redovnoj liniji je Emiratesov 777 na liniji Dubai – Zagrebu
  • Niskotarifne aviokompanije u Sarajevu i Tivtu drže više od 50% kapaciteta (Tivat ima 100% )
  • Zagreb je jedini grad u regiji koji nudi putovanje u First class (112 sjedala tjedno), te nudi najveći broj sjedala u Business class (1260 sjedala tjedno).

Foto: I. G. - Avioradar